اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

برژنسکی: نتانیاهو اشتباه بسیار بزرگی را در حمله به غزه مرتکب شد

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت نتانیاهو با حمله به غزه اشتباهی بسیار بزرگ مرتکب شده است.

به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "زبیگنو برژنسکی" مشاور امنیت مل" آمریکا در دوران ریاست جمهوری "جیمی کارتر " گفت نتانیاهو با حمله به غزه اشتباهی بسیار بزرگ مرتکب شده و باعث منزوی شدن اسرائیل شده است.


برژنسکی درباره تحولات اخیر اوکراین گفت ما باید از این حقیقت آگاه باشیم که این دوران، دوران تاریخی مهم و تعیین کننده ای است. اگر مصمم باشیم و روشن عمل کنیم و انعطاف پذیری هایی نیز نشان دهیم، هنوز می توانیم به پوتین این شانس را بدهیم که خود را بار دیگر به جامعه جهانی بازگرداند.


وی در ادامه گفت: من فکر می کنم در صورتی که متحد باشیمو رهبران امریکا و اروپا باهم همراهی کنند، می توان وی را ترغیب کرد که دست از این کار بردارد. چالشی عمده پیش روست ولی این چالش تعیین کننده است.


این مقام امنیت ملی سابق امریکا درباره ساقط شدن هواپیمای مسافری مالزیایی در خاک گفت: بله، من  فکر می‌کنم که پوتین چنین کاری کرده است. وی هنوز می تواند بگوید که اقدام برای ساقط کردن این هواپیما به دست قلدرهای زیر دست وی با تسلیحاتی که وی در اختیار آنان قرار داده بود، بسیار فراتر از منظور و مقصود اوست. این اقدامی غیر قانونی و جنایتکارانه است و کسانی که در این اقدام دست داشتند باید به دادگاه بین المللی ارجاع داده شوند.


برژینسکی همچنین در خصوص همکاری روسیه در حوزه هایی مانند برنامه اتمی ایران و سوریه و احتمال شروع جنگ سردی جدید مدعی شد این ما نیستیم که جنگ سرد را شروع کرده ایم. پوتین این جنگ را شروع کرد و خود را در یک مخمصه بزرگ انداخت.


برژنسکی درباره حمله اخیر رژیم اسرائیل به غزه و اینکه آیا راهبرد این رژیم که خواهد بود یا نه، گفت: به نظر من وی اشتباهی بسیار جدی مرتکب می شود. پذیرش حماس و حضور آن در رهبری فلسطینی در واقع تاییدی بر عزم این رهبری برای دنبال کردن یک راه حل صلح آمیز با اسرائیل است. این یک گزینه واقعی است و باید روی آن اصرار ورزید. این در حالیسات نتانیاهو به جای آن  تلاشی گسترده برای سرکوب حماس را در پیش گرفت، با قتل 3  نوجوان بی گناه اسرائیلی، وی بلافاصله و حتی بدون اینکه  مدارکی را در این خصوی نشان دهد ، حماس را متهم کرد و از این مسئله استفاده کرد تا افکار عمومی را آماده حمله به غزه کند. به نظر من وی اسرائیل را منزوی می کند و آینده خود را نیز به خطر می اندازد.


وی افزود : باید به وصوح بگوییم  که اینها اقداماتی هستند که ما کاملا آن را رد می کنیم و حمایتی از آن به عمل نمی آوریم و ما و همه جامعه جهانی وادار می کند گام هایی را برای مشروعیت دادن به خواست های فلسطینی ها در سازمان ملل برداریم.


برژنسکی همچنین درباره نوع واکنش دولت آمریکا به بحران هایی که به صورت همزمان در نقاط مختلف دنیا روی می دهد، گفت: حقیقت این است که در این دور، رئیس جمهور در این مسائل اختیارات بیشتری دارد. من از مواضع وی حمایت می کنم ولی احتمالا می توانست در پیشبرد و ترویج این مواضع و تحمیل آن بیشتر کار کند، اینکه نشان دهد از ابتکارهایی که وزیر امور خارجه اش دنبال می کنند، حمایت می کند و اگر در برابر آن سرکشی شود، پیامدهایی در پی خواهد بود. من این فکر می‌کنم نقش رئیس جمهور امریکا در این دوران چالش ساز است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.