اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

کرزی: علماء در طول تاریخ با تربیت بشریت جلو انحرافات را گرفته‌اند

کنگره تجلیل از مقام علمی آیت‌الله فیاض در کابل با حضور نخبگان، فرهیختگان، رجال سیاسی، نمایندگان ولسی جرگه، اساتید حوزه و دانشگاه، معاون دوم ریاست جمهوری، داکتر عبدالله عبدالله، رهبر تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی، استاد حاجی محمد محقق، معاون دوم تیم اصلاحات وهمگرایی، هیات بلند پایه آیت الله فیاض از نجف اشرف و جمعی از بزرگان و متنفدین ساکن کابل، در خیمه لوی جرگه برگزار شد.

کنگره تجلیل از مقام علمی آیت الله فیاض روز پنج شنبه ۲۳ اسد در کابل با حضور نخبگان، فرهیختگان، رجال سیاسی، نمایندگان ولسی جرگه، اساتید حوزه و دانشگاه، معاون دوم ریاست جمهوری، داکتر عبدالله عبدالله، رهبر تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی، استاد حاجی محمد محقق، معاون دوم تیم اصلاحات وهمگرایی، هیات بلند پایه آیت الله فیاض از نجف اشرف و جمعی از بزرگان و متنفدین ساکن کابل، در خیمه لوی جرگه برگزار شد.
کرزی در پیام ارسالی اش به این کنگره گفت: «آیت الله فیاض به عنوان یک عالم و دانشمند پر تلاش سرمایه معنوی و پستوانه بی‌بدیل ملت ماست.»
در این پیام که توسط پوهان نعمت الله شهرانی، وزیر مشاور کرزی، قرائت شد، آمده است نقش علماء در شکل  گیری مولفه‌های اساسی جامعه و تاثیر آن در حفظ وحدت، اخوت و هویت انکار ناپذیر است. علماء در طول تاریخ همواره در هدایت جامعه به سمت تعالی، پیشرفت و انکشاف در قاموس رهنما و هدایت گر ظاهر شده‌اند.
کرزی در پیام ارسالی اش دفاع از اسلام، قضاوت، افتاء، تدریس و تربیت نسل‌ها، دفع تحریف‌ها و شبهات را از وظایف خطیر علماء بر شمرده می‌گوید جایگاه و مقام والای علمای عالیقدر را خداوند در قرآن در سوره مجادله جاییکه می‌فرماید:"خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنها داده شده درجات عظیمی می‌بخشد. وعده داده است.
رئیس جمهور کشور در ادامه پیام، برگزاری کنگره تجلیل از مقام علمی آیت الله فیاض در کابل در این برهه از زمان که کشورها به ویژه افغانستان شرایط خاصی را سپری می‌کند، را باعث مسرت و سعادت ملت افغانستان می‌داند و می‌گوید برگزاری چنین اجتماعاتی می‌تواند در شکل گیری بهتر ساختارهای نظام تاثیر شگرف و عمیقی داشته باشد.
کرزی در پیامش می‌گوید:"علم و دانش آیت الله فیاض بر همگان روشن است و نیاز به معرفی ندارد، ایشان در علوم دینی و در حوزه‌های احکام بی نظیر هستند.
رئیس جمهور آیت الله فیاض را از جمله فقهای خستگی ناپذیر و مجاهد جهان اسلام می‌داند که با تحمل سختی‌ها و مهاجرت‌های فراوان به کسب علم و دانش رو آوردند و در کسوت استادی بزرگ و دانشمندی فاضل شاگردان زیادی تربیت کردند.
کرزی در جملات پایانی پیام خود برای آیت الله فیاض آرزوی طول عمر پر از خیر و برکت می‌کند و از مردم سربلند و آزاده افغانستان می‌خواهد با بهره‌گیری از دانش علمای بزرگی چون آیت الله فیاض به سوی سعادت و خوشبختی گام بردارند.
تفاسیر درست آیت الله فیاض از دین می‌تواند افراطی گری و بنیادگرایی منجر به تروریزم را از بین ببرد
معاون دوم رئیس جمهور کشور نیز در این کنگره گفت: «امروز وجود تفکرات غلط  افراطی گری و بنیاد گرایی منجر به تروریزم جهان اسلام را در معرض بدنامی بین‌المللی قرار داده است و در چنین شرایطی تالیفات آیت الله فیاض که در برگیرنده تفاسیر درست و دقیق از اسلام می‌باشد می‌تواند اسلام واقعی را از غیر واقعی تفکیک کرده به تندروی و افراطی گری پایان دهد.»
کریم خلیلی افزود بروز و ترویج اندیشه‌های سلفی گری در بسیاری از کشورهای اسلامی شیعه و سنی را در مقابل هم قرار داده و امت اسلامی را از هم پاشانده است اما خوشبختانه دشمنان اسلام نتوانستند در افغانستان به این هدف شوم خود برسند، شیعه و سنی افغانستان با حفظ وحدت و همدلی قوی تر از گذشته در کنار هم مانده‌اند.
وی گفت ابو حنیفه در افغانستان متولد شده است و در زمان امام جعفر صادق (ع) دو سال در نزد ایشان شاگردی کرده است؛ مشترکات سنی و شیعه در افغانستان زیاد است، عاشورای مشترک داریم و کوتاه فکران داخلی به کمک دستگاههای استخباراتی غرب هرگز نمی‌توانند در افغانستان جنگ مذهبی راه بیندازند.
رهبر حزب وحدت  اسلامی افغانستان در ادامه افراطی گری و تندروی را برخاسته از درون کشورهای اسلامی دانست و بر لزوم شناخت دقیق دین برای خنثی سازی تولید تروریزم تاکید کرد.
وی گفت امروز افراطی گری و تندروی چهره اسلام عزیز را در مقیاس بین‌الملل خدچه دار کرده است.
خلیلی افغانستان را زادگاه شخصیت‌های بزرگ و سرزمین مرد خیز دانست.
وی گفت: «برگزاری کنگره تجلیل از مقام علمی آیت الله فیاض در حقیقت تجلیل از اسلام واقعی است.»

نظریات نوین آیت الله فیاض اسلام منطبق با زمان را نشان می‌دهد

استاد حاجی محمد محقق گفت: «هم اکنون در میان مراجع تقلید انگشت شمار نجف، آیت الله فیاض از برجسته ترین‌ها ست که نظریات نوین ایشان در زمینه اقتصاد، احکام اسلامی، حقوق بشر و دیگر موارد حساس می‌تواند پاسخگوی جامعه امروزی باشد بنابراین تجلیل از ایشان در حقیقت تجلیل از اسلام و فقاهت به روز شده می‌باشد.»
وی افزود نظریات آیت الله فیاض در زمینه‌هایی به جز اساسات دین دیگر همانند صدر اسلام کهنه نیستند بلکه در مطابقت با نیازهای امروز مسلمانان می‌باشد.
معاون دوم تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی افزود نظرات یک عالم پرهیزگار دینی همانند آیت الله فیاض از آنجاییکه مبتنی بر قرآن و سنت است در جهان مقبولیت دارد و زلزله ایجاد می‌کند و با نظرات سیاسیون که هدف محور است فرق می‌کند.
محقق تاکید کرد اکنون مسلمانان نیازمند یک اسلام به روز هستند که بتواند نیازهای جدید آنها را مرتفع سازد. عدم آشنایی درست با اسلام منجر به ترویج اندیشه‌های غلط می‌شود. بروز داعش که امروز به نحوی برده داری را رواج داده است محصول اسلام دروغین است.
رهبر حزب اسلامی مردم افغانستان افزود در طول ۱۴۰۰ سال براساس سنت الهی از میان هر قومی عده‌ای با هدف فراگیری علم و دانش از سرزمین خود به کشور دیگر کوچ کرده‌اند و پس از فراگرفتن علم به زادگاه خود برگشته فرامین الهی را به مردم رسانده و آنها را از نافرمانی خدا بازداشته‌اند.
محقق افزود آیت الله فیاض نیز از این سنت الهی مستثنی نیست. این عالم بزرگوار در شرایطی که فقیر و محروم از امکانات بود پس از سختی فراوان خود را به نجف اشرف رساند و پس از سالها شاگردی در نزد مراجع تقلید بزرگی چون آیت الله خویی، اکنون یکی از چهره‌های سرشناس علوم اسلامی است که شاگردان زیادی تربیت کرده و کتب زیادی نوشته است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.