اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

روسیه همکاری خود با آمریکا در زمینه امنیت هسته‌ای را متوقف کرده است

روزنامه «بوستون گلاب» نوشت: روسیه در اواخر سال ۲۰۱۴ همکاری خود با طرف آمریکایی در زمینه تامین امنیت تاسیسات هسته‌ای که موثرترین همکاری‌های دوجانبه بعد از دوران جنگ سرد محسوب می‌شود را متوقف کرد.

روزنامه «بوستون گلاب» آمریکا در شماره روز دوشنبه خود نوشت که روسیه تصمیم گرفته تا از همکاری با آمریکا در زمینه تامین امنیت زرادخانه‌های هسته‌ای این کشور صرف نظر کند.

خبرگزاری «نووستی» به نقل از این روزنامه نوشت که یک مقام آگاه که نخواسته نامش فاش شود با اعلام این مسئله، یادآور شده است که مذاکرات بین دو طرف روسی و آمریکایی که طی آن تصمیم گرفته شده تا این موضوع علنی نگردد، در اواخر سال 2014 در مسکو انجام شده است. طبق این اطلاعات، در پایان این مذاکرات، توافقنامه‌ای در 3 مرحله امضاء شده که نسخه‌ای از این سند محرمانه توسط یکی از شرکت کنندگان در این مذاکرات در اختیار این روزنامه قرار گرفته شده است.

در خبر این روزنامه آمریکایی، به محتوای این سند اشاره‌ای نشده است، ولی یادآوری شده که بر اساس آن مقامات روس به طرف آمریکایی اعلام کردند که آنها دیگر در زمینه تامین امنیت زرادخانه‌های هسته‌ای بزرگ مربوط به نگهداری اورانیوم و پلوتونیم غنی سازی شده از بروز سرقت یا فروش این مواد در بازار سیاه، به آمریکا کمک نخواهند کرد.

به نوشته روزنامه «بوستون گلاب»، امضای این سند در واقع توقف موثرترین همکاری‌ها بین روسیه و آمریکا بعد از پایان دوران جنگ سرد بشمار می‌رود.

«سم نان» سناتور سابق آمریکایی که طی دهه 90 با «ریچارد لوگار» سناتور دیگر کنگره روی برنامه کمک به روسیه برای از بین بردن تسلیحات کشتار جمعی باقی مانده از دوران شوروی سابق کار می‌کرد، در این رابطه گفته است که این توقف همکاری مسلما تهدیدات تروریستی و امکان دسترسی آنها به تسلیحات هسته‌ای را افزایش خواهد داد.

این روزنامه در پایان یادآور شده که مقامات آمریکایی هنوز امیدواری خود برای ادامه همکاری با روسیه در این عرصه را از دست نداده و در مذاکرات در سطوح مختلف با مقامات مسکو، این موضوع همچنان مطرح خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.