اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

فقر و بیکاری، چالش عمده فراروی حکومت وحدت ملی!

در جریان یک دهه گذشته، میلیاردها دالر در افغانستان سرازیر شد و اما دولت مردان، از این کمک های جهانی در بهبود زیربنا ها و ایجاد اشتغالزایی، نتوانست دست افراد بیکار را بگیرد و یا هم لقمه نانی را سر دسترخوان شهروندان سبز کند.

در پیوند به معضل بیکاری، ۳۶ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند که این چالش بزرگ، ربط مستقیم به چالش بیکاری در کشور دارد،؛ از همین رو، گروه های بزرگی از شهروندان به خارج از کشور فرار می کنند و یا هم به گروه های مخالف مسلح می پیوندند.
شماری از شهروندان کابل می گویند که چندین ماه است، هر روز دنبال کار می گردند؛ اما بازار کار کاملا توقف است.
آن ها شکایت دارند که توقع زیادی از حکومت ندارند، فقط لقمه نانی می خواهند که برای خانواده اش ببرند و این دقیقا به همان شعاری بر می گردد که رهبران حکومت در زمان انتخابات گفته بودند که فقر را از میان خانواده ها حذف خواهد کرد.
اما این جا، مسوولان حکومت مصروف چه کاری اند؟؟ در پیوند به بیکاری، راه حلی را روی دست گرفته اند یا خیر؟ پرسش هایی که وزارت کارامور اجتماعی، در پاسخ به آن می گویند با بعضی از کشورها قراردادهای اشتغالزایی امضا کرده است.
علی افتخاری سخنگوی کارامور اجتماعی به خبرگزاری جمهور گفت که این وزارت تلاش دارد با کشورهای منطقه ای زمینه کار را برای شهروندان در زمان کوتاه مدت فراهم کند.
وی گفت: بهبود یافتن زیربناهای اقتصادی، راه حل بنیادی را برای حل چالش بیکاری در کشور فراهم می سازد و تا زمانی که این زیربناها تقویت نشود، چالش بیکاری همچنین باقی خواهد بود.
سخنگوی وزارت کار، افزود که از میان هفت میلیون واجد شرایط کار، سه میلیون شهروند کشور فاقد کار هستند که بیکاری این شهروندان، در چگونگی امنیت افغانستان تاثیر منفی دارد.
گفتنی است که نبود زمینه های اشتغال در کشور و بلند رفتن میزان فقر سبب شده تا این روزها صفوف مخالفان حکومت نیز تقویت شود و امنیت کشور با چالش جدی مواجه گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.