اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

گزارش کامل سفر وزیر داخله کشور به چین

وزیر داخله کشور، چند روز پیش، به هدف دیدار با مقام های چینی و گفتگو در مورد مسایل امنیتی، در حالی که وی را شماری از معاونان و جنرالان وزارت داخله همراهی می کردند، به چین سفر کرد.

نورالحق علومی وزیر داخله، در سفر سه روزه اش به چین، با مینگ شین ژو عضو بیروی سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و رییس کمسیون قوانین و سیاست دولت چین دیدار نموده و در مورد موضوعات مختلف به ویژه چگونگی مبارزه با تروریزم، گسترش همکاری ها میان وزارت داخله افغانستان و وزارت امنیت عامه چین و کمک به نیروهای پولیس ملی افغانستان بحث و گفتگو نمودند.

ژو، سفر وزیر داخله افغانستان را به چین، نشانه ای از حسن نیت حکومت وحدت ملی افغانستان نسبت به چین دانست و روابط دولت جدید افغانستان با چین را پر اهمیت عنوان کرد. عضو بیروی سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، با آنکه از تلاش های اخیر دولت افغانستان برای تامین صلح ابراز خرسندی نمود، از علاقمندی وزارت امنیت عامه کشورش برای همکاری با وزارت داخله افغانستان یاد آوری نمود و تاکید ورزید که افغانستان و چین با یک سلسه مشکلات جدید رو برو هستند که نیاز به همکاری متقابل و مشترک دارند.

در همین حال نورالحق علومی وزیر داخله جمهوری اسلامی افغانستان، در دیدار با این مقام چینی، از کمک و همکاری چین با افغانستان در بخش های مختلف سپاسگزاری نموده بر تقویت و گسترش سطح دوستی و همکاری میان دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار وزیر داخله، دهشت افکنی را در افغانستان یک خطر جدی برای منطقه و جهان خواند و گفت؛ دهشت افکنان تلاش دارند تا امنیت و ثبات منطقه و جهان را به خطر اندازند، و این گروها تنها دشمن مردم افغانستان نه بلکه دشمنان آرامش منطقه و جهان هستند.

وزیر داخله در حالی که بر توانایی نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه با تروریزم و دهشت افکنی تاکید نمود، خواهان همکاری بیشتر کشور چین در بخش های آموزش، تجهیز و تقویت پولیس ملی افغانستان شد.

همچنان رییس کمیسیون قوانین و سیاست دولت چین، آمادگی کشورش را برای تجهیز و آموزش نیروهای پولیس ملی افغانستان اعلام نمود و گفت که افغانستان دوست نزدیک چین است و چین با همکاری های عملی خود ثابت خواهد ساخت که برادر و شریک خوب افغانستان است.

وزیر داخله کشور، در بخش دیگر از سفرش به چین، با گوشین کن وزیر امنیت عامه آن کشور دیدار نمود و در مورد مسایل عمده گفتگو نمودند.

در این دیدار وزیر امنیت عامه چین از گسترش و سطح بالای همکاری میان چین و افغانستان ابراز خرسندی نمود و تاکید کرد که کشورش بر توافق های صورت گرفته با افغانستان متعهد است.

وزیر داخله نیز از کمک و همکاری همیشگی جمهوری چین با افغانستان سپاسگزاری کرد و افزود که چین دوستی بسیار تاریخی با افغانستان دارد و مثال خوبی از دوستی، همکاری و همسایه گی در منطقه به شمار می رود و تقویت این دوستی منجر به تضعیف و منزوی شدن افراطیت و دهشت افکنی در منطقه خواهد شد.

وزیر داخله تصریح کرد که هدف دهشت افکنان زیر هر نامی که هستند، به خاک و خون کشاندن مردم جهان است و نیاز است در برابر این گروه ها مبارزه جدی و پیگیر جهانی صورت گیرد.

وزیر داخله کشور، در سفرش به چین، یک تفاهمنامه همکاری دوجانبه را با همتای چینی اش به امضا رسانید و آن را در راستای تامین صلح و امنیت در منطقه و جهان و استحکام روابط دو کشور سودمند خواند.

همزمان با این تفاهمنامه، فرمانده عمومی پولیس سرحدی وزارت داخله جمهوری اسلامی افغانستان نیز تفاهمنامه دیگری را با فرمانده نیروهای سرحدی چین به امضا رسانید.

بر اساس این تفاهنامه، در عرصه های: حفاظت از سرحدات، تامین امنیت مناطق سرحدی میان دو کشور، جلوگیری از عبور و مرور غیر قانونی افراد در سرحدات دو کشور و همچنان جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در سرحدات افغانستان و چین، نیروهای سرحدی دو کشور با هم همکاری خواهند داشت.

در جریان این سفر، وزیر داخله کشور از دانشگاه امنیت عامه چین که مسوولیت آموزش نیرو های پولیس کشور چین را به عهده دارد نیز دیدار نمود و خواهان بورسیه های تحصیلی برای منسوبان پولیس ملی کشور گردید.

همچنین وزیر داخله، از موسسه تحقیقاتی وزارت امنیت عامه چین و نمایشگاه تجیهزات و امکانات پولیس چین دیدار نمود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.