اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

کری: طالبان باید خشونت را کنار بگذارد

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «محمد اشرف غنی» گفت: امید برای صلح وجود دارد به این شرط که طالبان، قانون اساسی افغانستان و دستاوردهای چندین سال گذشته را بپذیرد و خشونت را ترک کند.

 « محمد اشرف غنی» رئیس جمهو افغانستان در کنفرانس خبری با وزیر خارجه آمریکا گفت که سال 1395 سال تحرک و حرکت همه جانبه برای اصلاحات در کشور است.

وی گفت: آمریکا هم پیمان محوری ملت و دولت افغانستان است و منافع مشترک ما منجر به مناسبات عمیق و وسیع استراتژیک شده است.

غنی افزود: صلح ضرورت حیاتی ملت و دولت افغانستان است و آمریکا همیشه در ایجاد فضای صلح و ثبات در منطقه همکار بوده و نیاز ملت ما را به خاطر صلح درک کرده است.

رئیس جمهور افغانستان ضمن قدردانی از همکاری و حمایت‌های آمریکا مراتب همدردی خود را به خانواده‌های سربازان آمریکایی که جانشان را در افغانستان از دست داده‌اند، ابراز داشت.

غنی سفر وزیر خارجه آمریکا را به افغانستان مهم دانست و گفت که تمرکز مذاکرات ما روی موضوعات مختلف از جمله آمادگی برای نشست‌های «وارسا» و «بروکسل» بود.

وی اطمینان داد که مبارزه دولت افغانستان با فساد و اراده سیاسی بخاطر آوردن اصلاحات همه‌جانبه است و اتکا به خود اصل فلسفه اقتصادی حکومتداری افغانستان را تشکیل می‌دهد.

رئیس جمهور افغانستان، فساد را سرطانی دانست که پیکر سیاسی و اقتصادی افغانستان نمی‌تواند آن را بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه قدرت ما در وحدت ماست، از پارلمان افغانستان به خاطر دادن رای اعتماد به وزیر امور کشور و رئیس دادستانی ابراز امتنان کرد.

محمد اشرف غنی از قربانی شدن نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بخاطر دفاع از وطن قدردانی کرد و یکبار دیگر تاکید کرد که جنگ بر ما تحمیل شده است.

رئیس جمهور افغانستان از کری به عنوان «قهرمان جنگ» یاد کرد و گفت که شما تجربه حضور در میدان‌های جنگ را دارید و این تجربه شما به تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان کمک خواهد کرد.

در ادامه این کنفرانس خبری «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کرد و از رهبری حکومت وحدت ملی قدردانی کرد و بار دیگر به تعهد طولانی‌مدت کشورش بخاطر کمک به افغانستان اطمینان داد.

وی افزود که ایالات متحده آمریکا در زمینه تامین مالی، تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان متعهد است.

وزیر خارجه آمریکا در مورد پروسه صلح گفت: امید برای صلح وجود دارد به این شرط که طالبان قانون اساسی افغانستان و دستاوردهای چندین سال گذشته را بپذیرند و خشونت را ترک کنند.

جان کری گفت: با پایان توافقنامه سیاسی، کار حکومت وحدت ملی پایان نمی‌یابد و این حکومت برای 5 سال ادامه خواهد یافت.

کری گفت:  ما از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی و افغانستان دموکراتیک دفاع می‌کنیم و این موضوعات قلب توافقنامه امنیتی کابل – واشنگتن را تشکیل می‌دهد.

اندکی پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا با مقامات عالی رتبه افغانستان دیدار کرد، 2 انفجار منطقه دیپلماتیک کابل را لرزاند. همچنین به دنبال وقوع این انفجارها، صدای تیراندازی در شهر کابل به گوش رسید.

هنوز علت وقوع این 2 انفجار مشخص نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.