اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

تهدید آمریکا با تقویت روابط با روسیه

به گزارش رسانه های پاکستان "مشاهد حسین سید" رئیس کمیسیون دفاعی مجلس سنای پاکستان و از سیاستمداران سرشناس این کشور که به عنوان فرستاده ویژه محمد نواز شریف برای انجام رایزنی هایی با مقامات و مسئولان آمریکایی درخصوص مسأله کشمیر در آمریکا به سر می برد در سخنانی جنجالی اعلام کرد.

آمریکا دیگر جایگاه سابق را در سیاست بین المللی ندارد و در صورت عدم همکاری این کشور در حل مسأله کشمیر پاکستان به سمت روسیه حرکت خواهد کرد و با این کشور روابط راهبردی برقرار خواهد کرد.
این اظهارات "مشاهد حسین سید" نماینده عالی سنای پاکستان در سفر به واشنگتن بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت، مشاهد حسین سید در سخنرانی در اندیشکده "شورای آتلانتیک"، به صراحت گفت: پاکستان شاهد تغییراتی اساسی در سیاست خارجی آمریکا است.  هر کنش و اقدام، یک واکنش دارد و پاکستان هم در با مشاهده تغییر در سیاست خارجی آمریکا و نوع روابط واشنگتن-دهلی نو، احساس کرد که نیاز به تغییراتی در سیاست خارجی خود دارد و بعد از "دو سفر" اوباما به دهلی نو، اسلام آباد تصمیم به برقراری روابط نزدیک با روسیه گرفت. پاکستان از اینکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با وجود انجام دو سفر به دهلی نو، به دعوت اسلام آباد برای سفر به پاکستان پاسخ نداد، احساس رضایت نمی کند. وی تاکید کرد: سیاست های آمریکا موجب آغاز فصلی جدید در روابط پاکستان و روسیه شده است.
این سناتور پاکستانی گفت: روسیه تمایل زیادی به تقویت روابط وهمکاری با کشورهای منطقه ما دارد و حتی به شکل مخفیانه، وارد مذاکراتی با طالبان افغانستان شده است. وی با اشاره به تغییر اساسی دولت آمریکا در قبال "نریندرمودی" به عنوان نخست وزیر کنونی هند گفت: آمریکا در سال 2006 ، زمانی که نریندرمودی سروزیر ایالت گجرات هند بود، از اعطای روادید به وی خودداری کرد ولی وقتی که مودی به نخست وزیری هند رسید، آمریکا سیاست هایش را برای کسب منافع سیاسی، تغییر داد. سناتور مشاهد حسین گفت: ریشه هایی از این چرخش 180 درجه ای در سیاست های دولت آمریکا را می توان در دولت زمان جورج بوش مشاهده کرد؛ زمانی که قرارداد هسته ای میان هند و آمریکا امضا شد و این قرارداد مغایر با معاهده بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) است. این سیاستمدار صاحب نام پاکستانی در ادامه سخنانش گفت: اگر ایجاد ثبات در افغانستان و از بین بردن ریشه تروریسم، از اولویت های آمریکا در منطقه است، بنابر این آمریکا به پاکستان برای کمک به تحقق این هدفش نیاز دارد. مشاهد حسین سید در گفتگوی خود تاکید کرد: بدون حل مسأله کشمیر امنیت در افغانستان برقرار نخواهد شد. وی افزود در کشمیر اشغال شده توسط هند شاهد آن هستیم که حقوق بشر زیر پا گذاشته می شود و آمریکا اقدامی نمی کند در صورتی که امریکا باید در این موضوع وارد شده و وساطت کند.
تحلیل گران معتقد هستند که آمریکایی ها تمایل ندارند پاکستان بیش از این روابط خود را با پکن و مسکو به عنوان اصلی ترین رقبای واشنگتن در عرصه های راهبردی نظامی و اقتصادی جهان، تقویت کند. نزدیک تر شدن پاکستان به چین و روسیه، عملا به معنای دورتر شدن آن از آمریکا تعبیر می شود. پاکستان که به دقت شرایط جاری منطقه و جهان را رصد می کند، سیاست خارجی خود را به گونه ای تنظیم کرده که راه را برای تقویت مناسبات خود با چین و روسیه بخوبی هموار کرده و امضای چندین قرارداد بزرگ همکاری های تجاری، اقتصادی و دفاعی پاکستان با چین و روسیه در سال ها و به ویژه ماه های اخیر، حکایت از رشد همکاری ها و مناسبات اسلام آباد با بزرگترین رقبای آمریکا یعنی چین و روسیه دارد.
امضای قرارداد احداث طرح عظیم راهروی اقتصادی چین – پاکستان، امضای قرارداد خرید هشت فروند زیردریایی از چین، امضای قرارداد احداث خط لوله گاز از کراچی تا لاهور با روسیه، امضای قرارداد خرید بالگردهای نظامی از روسیه، رفت و آمدهای روز افزون میان اسلام آباد و مسکو در حوزه های سیاسی، دفاعی، نظامی، اقتصادی و رزمایش جاری مشترک ارتش پاکستان و روسیه درخاک پاکستان به عنوان نخستین رزمایش مشترک تاریخ روابط دو کشور، تنها بخشی از قراردادها و همکاری هایی است که در ماه ها ی اخیر میان پاکستان با روسیه و چین شکل گرفته است.
چین و روسیه که به دنبال کاهش نفوذ سیاسی و نظامی آمریکا در آسیا هستند، با هدف گسترش روابط با پاکستان به عنوان یکی از متحدان منطقه ای آمریکا، فرش قرمز زیر پای اسلام آباد پهن کرده اند و توافق کرده اند با وجود فضایی نه چندان مساعد در پاکستان، سرمایه گذاری های کلان در این کشور به ویژه در زمینه انرژی انجام دهند. سفر چند ماه پیش "شی جین پینگ" رییس جمهوری چین به پاکستان، و سفر وزیر دفاع و وزیر انرژی روسیه به اسلام آباد در سال جاری از نشانه های روشن علاقمندی این دو ابرقدرت شرق برای توسعه روابط با پاکستان است.
پاکستان که به خوبی نسبت به اهمیت و حساسیت جایگاه خود نزد ابرقدرت های شرق و غرب به ویژه آمریکا، چین و روسیه آگاه است، سعی می کند با اهرم هایی که در دست دارد، از جمله قدرت نفوذ و تاثیرگذاری بالا بر تحولات افغانستان از طریق توانایی های اطلاعاتی و در اختیار داشتن گروه های شبه نظامی خاص، به گونه ای در میان مثلث سه ابرقدرت بازی کند که با پرداخت کمترین هزینه، بیشترین بهره را ببرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.