اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

بحران امنیتی در افغانستان و ایجاد شرایط برای احیا مجدد تروریست ها

سایت پاک آبزرور، به نقل از سایت خبری تحلیلی نیویورک تایمز؛ اقدام به انتشار مقاله ای در خصوص "ظهور مجدد تروریست در اثر بحران امنیتی افغانستان" نموده است.

در این مقاله آمده است که بحران امنیتی در افغانستان، موجب تقویت و ایجاد فرصت های جدید برای گروه های مختلف تروریستی از جمله القاعده، داعش و طالبان می شود. مقامات آمریکایی و افغان به دفعات اذعان نموده اند که ماموریت اصلی امریکا در افغانستان که با هدف از بین بردن پناهگاه های امن گروه های افراط گرا صورت می گیرد، امروزه با مخاطرات جدی مواجه شده است. علیرغم حضور گسترده نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان(در حدود ده هزار نفر)، که وظیفه آن ها مبارزه با تروریسم و حمایت از نیروهای افغان می باشد، طالبان با حملات شدید، مناطق گسترده ای از سرزمین های تحت حاکمیت دولت را اشغال نموده و از این مناطق برای تجدید قوا و احیای گروه های شبه نظامی منطقه ای و بین المللی استفاده می کند.
جوزف ووتل (Josef L. Votel) رییس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در همایش امنیتی هفته گذشته، در واشنگتن گفته است: دولت افغانستان تنها بر 60 درصد از خاک این کشور کنترل دارد. به گفته وی؛ طالبان نزدیک به 10 درصد از خاک افغانستان را در کنترل خود دارد و مابقی خاک این کشور نیز در حال حاضر میدان رقابت برای تسلط بر این مناطق می باشدکه شاهد خلا قدرت در  این نواحی هستیم. وی در ادامه افزود: طالبان در این مناطق اقدام به جذب نیرو و ائتلاف با دیگر گروه های تروریستی می نماید که این مسئله برای ما نگران کننده است.
بنا بر اعلام مقامات غربی و افغان، در حال حاضر در حدود 40000 تا 45000 نیروی شبه نظامی در افغانستان فعال می باشند که از این تعداد، نیروهای گروه طالبان در حدود 30000 نفر تخمین زده شده اند. این در حالی است که گفته می شود بخشی از نیروهای وابسته به گروه طالبان به صورت فصلی فعالیت می نمایند. مبارزان خارجی دیگر نیز در زمان های جنگ با دولت افغانستان یا آمریکا، با یکدیگر متحد می شوند.
ژنرال جان نیکلسون  (John W. Nicolson) فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز گفته است که از میان 98 سازمان تروریستی که توسط سازمان ملل و آمریکا شناسایی شده اند، تعداد 20 گروه در افغانستان و پاکستان فعالیت دارند و این بالاترین نرخ تجمع گروه های مختلف تروریستی در یک منطقه از جهان است.
شرایط فوق میراثی از سوی دولت اوباما برای رئیس جمهور جدید امریکا، دونالد ترامپ و تیم امنیتی وی می باشد. ترامپ در یک اظهار نظر، تمایل خود را برای "خروج از این فاجعه" اعلام کرده است، اما وی با انتخاب مایکل تی فلین  به عنوان مشاور ارشد امنیت ملی رئیس جمهور، برخلاف این گفته ها عمل کرده است.
به طور کلی می توان گفت که مهم ترین تهدید برای حکومت افغانستان، احیای دوباره طالبان می باشد. مقامات رسمی اخیرا اعلام کرده اند که در ماه اخیر، روزانه 30 الی 50 نفر از نیروهای امنیتی افغان کشته شده اند. شورشیان به طور مستقیم مراکز مهم استانی، جاده های مهم و صعب العبور را تهدید می نمایند. طالبان که گفته می شود شورای رهبری آن در خاک پاکستان مستقر می باشد، اعلام کرده اند که در پی باز پس گیری قدرت در افغانستان می باشند. برخی از مقامات روسی مانند ضمیر کابلوف (Zamir Kabuliv) نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و پاکستان، به صورت آشکارا اذعان نموده اند که برای ایجاد مانع در برابر دیگر شبه نظامیان در زمان شکست دولت افغان، ارتباطاتی را با طالبان ایجاد کرده اند. سفیر روسیه در افغانستان، این رابطه را جهت حفاظت از نمایندگی های روسیه در خاک افغانستان، توجیه کرده است.  البته آن ها اعلام کرده اند که کمک هایشان به شورشیان را گسترش نخواهند داد.
پیروزی های اخیر شورشیان در مناطق مختلف افغانستان، خلا قدرتی را در برخی مناطق ایجاد کرده که دیگر گروه ها نیز سعی در بهره برداری از آن دارند. بنا بر اظهار ملبین (Franz Michael Melbin)سفیر و فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، عدم یکپارچه فرض کردن گروه های تروریستی در مبارزه با آن ها، ممکن است منجر به تغییر شکل برخی از بخش های این گروه ها برای فرار از نیروهای امنیتی گردد. به گفته وی؛ هنوز تهدیداتی از جانب افغانستان برای امنیت بین المللی وجود دارد. گروه های متعددی در افغانستان وجود دارند که برخی از آن ها مانند طالبان اهداف جاه طلبانه ای را دارندواهداف برخی گروه های دیگر نیز بسیار فراتر از افغانستان و منطقه می باشد. میلبن در پایان نتیجه می گیرد که دولت جدید آمریکا فرصتی مناسب برای ارزیابی وضعیت و تغییر در ماموریت خود در افغانستان دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.