اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

افشاى تحقیر عمر البشیر توسط عربستان

خبرگزارى الراکوبه سودان به نقل از عبدالمنعم عمر رئیس موقت حزب الموتمر السودانی (کنگره ملى سودان) از بى نتیجه ماندن تلاش عمر البشیر براى تماس با مقامات عالیرتبه ى سعودى پرده برداشت.

 بر مبناى این گزارش عبدالمنعم عمر با اشاره به بحران کنونى جارى در اقتصاد سودان تاکید نمود که که ریشه بحران کنونى را نه در حذف یارانه هاى سوختى بلکه باید در بى کفایتى رژیمی جستجو نمود که در طول 25 سال گذشته جز فقر و درماندگى ارمغان دیگرى براى مردم سودان در بر نداشته است.
عبدالمنعم عمر در این گفتگو از تحقیر عمر البشیر رئیس جمهور سودان توسط سعودی ها خبر داد و گفت: در بحران ویرانگر اخیر نظام حاکم سودان می توانست از هم پیمان خود عربستان یارى بجوید همچنان که ما در سالهاى گذشته در کنار عربستان ایستادیم و در این راستا روابطمان با چندین کشور را قطع کردیم و در شرایطی که هم پیمانان اصلى عربستان از حمایت مستقیم عربستان در جنگ یمن خوددارى ورزیدند نیروهاى نظامى خود را وارد این نبرد دشوار ساختیم. با این وجود ما نتیجه اى از این اقدامات خود مشاهده نکردیم و عربستان همواره نسبت به تحرکات جانبدارانه ى ما از آن قدرنشناسى پیشه ساخته است. همچنان که در پایین ترین سطح ممکن در مراسم تنفید ریاست جمهورى بشیر شرکت نمود و دیدارهاى متعدد عمر البشیر را نیز بى باسخ باقى نهاد.
رئیس موقت حزب الموتمر السودانى در ادامه این گفتگو از جدیدترین رسوایى بشیر برده برداشت و تصریح نمود: رهبران حزب گزارشی تراژیک دریافت کرده اند که چنان تکان دهنده است که انسان را به گریه وا مى دارد. بر مبنای این گزارش ما دریافته ایم که عمر البشیر در صدد برآمده است براى حل بحران کنونى از طریق گفتگوى تلفنى نظر مساعد بادشاه عربستان براى کمک و یارى را جلب نماید ولى پادشاه سعودى به بهانه پاره ای مشکلات جسمى از گفتگو با وى خوددارى نموده است و در ادامه کار البشیر به آنجا مى رسد که حتى ولى عهد و ولى ولى عهد سعودى نیز به عذرهاى مختلف از گفتگو با او شانه خالى مى نمایند. در ادامه ی این رسوایی و برخلاف تمامى پروتکلها و اعراف بین المللى سفیر سودان در عربستان مى کوشد تا نظر موافق عادل الجبیر وزیر خارجه ی عربستان براى گفتگو با عمر البشیر را جلب نماید ولى عادل الجبیر نیز با تحقیر البشیر اعلام مى نماید که به دلیل برنامه هاى کارى فشرده فرصتى براى کفتکو با وى را ندارد.
عمر عبدالمنعم در پایان این گفتگو و در واکنش به موج سرکوب جدیدى که توسط دولت سودان بر ضد فعالان سیاسى وابسته به حزب الموتمر السودانی جریان یافته است ملت سودان را به ایستادگى و عدم سکوت در برابر رسوایى هاى این نظام فراخواند تا به گفته ى وى این نظام و سران آن به گورستان تاریخ سپرده شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.