اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

اخبار برتر از افغانستان

افغانستان کشور من است کشور آرزوهای من برای آرامش و آسایش آن

جنگ احتمالی بین آمریکا و چین در مناقشه جزایر دریای جنوبی

رسانه های چین با انتشار گزارش هایی در خصوص تشدید مناقشات میان پکن و واشنگتن در پی اظهارات "رکس تیلرسون" نامزد مقام وزارت امور خارجه آمریکا درباره دریای جنوبی چین نوشتند: آمریکا برای اینکه بتواند مانع چین از دسترسی به جزایر مصنوعی دریای جنوبی چین شود، باید با پکن در این منطقه حساس وارد جنگ شود.

از سوی دیگر چین و روسیه در نشست دو جانبه امنیتی خود روز جمعه مورخ 24/10/1395 با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که همکاری های خود را برای مقابله با برنامه استقرار سامانه موشکی آمریکا در کره جنوبی افزایش می‌دهند.
"گلوبال تایمز" وابسته به حزب حاکم چین روز شنبه مورخ 25/10/1395 به دنبال اظهارات "رکس تیلرسون" نامزد مقام وزارت امور خارجه دولت آینده آمریکا عنوان کرد: وی در جلسه استماع نظرهایش در مجلس سنا گفت که چین باید ساخت جزایر مصنوعی را متوقف کند و افزود: البته اجازه دسترسی این کشور به این جزایر هم داده نخواهد شد. وی همچنین درباره احتمال ایجاد یک منطقه دفاعی ویژه در دریای جنوبی از سوی چین گفت: نمی گذاریم چنین منطقه ای که پکن پیشتر شبیه به آن را در دریای شرقی ایجاد کرده است، در دریای جنوبی هم شکل بگیرد.
گلوبال تایمز در ادامه نوشت: که اگر آمریکا بخواهد جلوی چین را در دریای جنوبی بگیرد باید یک جنگ تمام عیار در این منطقه به راه بیندازد. این نشریه به شدت به مقام آمریکایی تاخته و آورده است: بهتر است "تیلرسون" اگر قصد دارد یک قدرت هسته ای دنیا را از منطقه تحت قلمرو خود بیرون کند، روی راهبردهای هسته ای نیز حساب باز کند. این روزنامه چینی عنوان کرد: بیشتر به نظر می رسد او چنین اظهارات سختی را علیه چین مطرح کرده است تا بتواند مجوز مقام وزارت امور خارجه کشور خود را از سنا بگیرد.
از سوی دیگر وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای درباره چنین اظهاراتی سعی کرد آن را بی ارزش جلوه داده و اعلام کرد: این گفته ها فقط فرضیات است و چین در باره فرضیات حاضر به موضع گیری نیست.
همچنین نشریه هنگ کنگی "ساوت چاینا" روز جمعه نوشت: چنانچه آمریکا بخواهد مانع دسترسی چین به جزایر دریای جنوبی شود؛ پکن نیز دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد. این نشریه نوشت: دریای جنوبی از این پس به یکی از اصلی ترین محورهای تنش میان دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و دولت چین خواهد بود.
"ساوت چاینا" از قول "وو شینبو" رئیس اداره مطالعات آمریکا در دانشگاه "فودان" شانگهای در شرق چین آورده است: آنچه باید ساخته شود، ساخته می شود. حضور نظامی آمریکا باعث توسعه برنامه های نظامی چین در دریای جنوبی شده است و پکن توجیه کافی برای این کار دارد.
"یوان جانگ" محقق آکادمی علوم اجتماعی چین هم به نشریه هنگ کنگی گفت: نامزد وزارت خارجه آمریکا جرات عملی کردن آنچه را بر زبان رانده است، نخواهد داشت. وی افزود: این جزایر مصنوعی ساخت چین متعلق به این کشور است و آمریکا نمی تواند مانع دسترسی پکن به آنها شود. او افزود: اگر قرار باشد آمریکایی ها چنین کاری کنند چین در کوتاهترین زمان ممکن منطقه شناسایی ویژه دفاعی در دریای جنوبی برقرار خواهد کرد که بر اساس آن هواپیماها برای عبور از فراز آن باید به چین اعلام برنامه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.